skip to Main Content

جاروبرقی یکی از کاربردی ترین و مهم ترین ابزارهایی می باشد که امروزه هر یک از ما برای تمیز کردن محیط های مخلف از آن استفاده می کنیم و استفاده از آن نیز کار ساده ای می باشد. این در حالی است که شاید از نظر شما جاروبرقی یک دستگاه عادی محسوب شود اما نقش بسیار مهمی در زندگی هر یک از ما دارد و این در حالی می باشد که اگر یک هفته این دستگاه خراب باشد، متوجه نقش آن خواهید شد. از این رو ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که جاروبرقی ساخت کدام کشور می باشد؟ چند سال پیش جاروبرقی ساخته شده است؟

در پاسخ به این سوالات باید به اطلاع شما برسانیم که جاروبرقی نیز همانند هر دستگاهی که امروزه ما از آنها استفاده می کنیم دارای تاریخچه مخصوص به خود می باشد که در ادامه این مقاله از تعمیر جاروبرقی آریابهکار قصد داریم شما عزیزان را با تاریخچه کلی جاروبرقی آشنا سازیم. همراه ما باشید.

تاریخچه جاروبرقی

علی رغم باور برخی که جاروبرقی را دستاوردی نوین و فرزند دوران مدرنیته می دانند، باید خاطرنشان ساخت که این دیدگاه با واقعیت همخوانی ندارد! نخستین الهامات و ابتکارات برای خلق جاروبرقی، به قرن نوزدهم میلادی بازمی گردد؛ دورانی که بسیاری از مردم حتی از وجود یا لزوم چنین وسیله ای بی خبر بودند! با این وجود درست است نیاز به ابزاری برای جذب و پاک سازی گرد و خاک، به یک قرن پیش تعلق دارد و به همین دلیل، ابداع جاروبرقی نتیجه تفکر و برنامه ریزی های درازمدت بوده است و دستگاهی نیست که صرفا در یک شب ایده آن عملی شده است!

تاریخچه جاروبرقی

از این رو تاریخ شاهد پیشرفت های بزرگ و تلاش های فراوانی برای طراحی ابزارهای نظافتی بوده است و بسیاری از مخترعان و طراحان گام هایی در این مسیر نهاده اند تا از شر گرد و غبار و آلودگی های محیطی خلاص شویم. عمق و دامنه این تلاش ها به گونه ای است که نمی توان به طور قطع ادعا کرد جاروبرقی محصول ذهن کدام یک از این مخترعین است! با این وجود در ادامه با پروسه طراحی و تولید اولین جاروبرقی آشنا خواهید شد.

مروری بر تاریخچه جاروبرقی از سال 1860 الی 1927 میلادی

بدون شک تمامی ابزارها و تجهیزاتی که اکنون در دسترس ما قرار دارند، مسیری طولانی و پرپیچ وخم را از ایده اولیه تا نسخه های مدرن امروزی طی کرده اند. در این میان جاروبرقی های پیشرفته ای که امروزه در خانه هایمان به کار می بریم، نتیجه خلاقیت نوآوران مختلف در طول تاریخ است که در هر دوره در تکامل این دستگاه موثر واقع شده اند. در سال ۱۸۶۰ میلادی، مخترعی به نام “دانیل هس” اولین دستگاه مکانیکی را که به صورت اختصاصی برای پاک سازی فرش ها طراحی شده بود، تحت عنوان “جاروی فرش” معرفی نمود. این دستگاه با اینکه از نظر ظاهری ساده به نظر می رسید، اما به برس و فن دمنده ای مجهز بود که قابلیت جذب قابل توجهی داشت!

همزمان با گذر زمان، این ابتکارات اولیه با بهره گیری از دانش فنی روز و با الهام از نیازهای تغییر یافته کاربران، به تدریج توسعه و بهبود یافته اند. این تکامل شامل استفاده از موتورهای الکتریکی قدرتمندتر، فیلترهای بهینه تر برای جلوگیری از بازگشت گرد و غبار به محیط و مکانیزم هایی برای تسهیل استفاده و افزایش اثربخشی بوده است. از این رو اکنون جاروبرقی ها نه تنها در طراحی و کارایی، بلکه در امکانات هوشمند و قابلیت های ارتباطی نیز پیشرفت های چشمگیری داشته اند، تا جایی که برخی از مدل ها قادر به تمیزکاری خودکار و برنامه ریزی شده اند تا پاسخگوی نیازهای روزافزون کاربران باشند!

مروری بر تاریخچه جاروبرقی از سال 1860 الی 1927 میلادی

پیرو اختراع آقای دانیل هس در سال ۱۸۶۹، چرخه نوآوری در عرصه نظافت شاهد پیشرفتی چشمگیر بود! پس از اینکه دانیل هس زمینه ساز اختراعات جدید در این حوزه شد، شخصی با نام “ایوز دبلیو مک گاف” پا به عرصه گذاشت و دستگاهی بنام Whirlwind را ابداع کرد. این وسیله نوآورانه با تجهیز به فن و کمربند، نیاز به انرژی دستی برای عملکرد داشت. ابداع Whirlwind نه تنها مسیر توسعه جاروبرقی ها را هموارتر ساخت، بلکه با خلاقیت خود، زمینه ساز ایده ها و طراحی های پیچیده تر در آینده شد و به طور قابل توجهی دامنه امکانات و کارایی این ابزارها را گسترش داد. این دستاورد نشان دهنده تداوم پیشرفت و تکامل فناوری های مرتبط با نظافت بود.

در دوران پایانی قرن نوزدهم، دقیقا در سال ۱۸۹۸ میلادی، جان اس تورمن با هدف ارتقا و نوآوری در زمینه نظافت وارد میدان شد. او با خلاقیت خود پایه های جدیدی از ایده پردازی را در این حوزه بنیان نهاد. نتیجه این تفکر خلاقانه، ساخت یک جاروبرقی بنزینی بود که به دلیل ابعاد عظیمش، جابجایی آن بدون کمک نیروی حیوانی امکان پذیر نبود؛ به طوری که برای حمل آن معمولا از اسب استفاده می شد.

این دستگاه علیرغم نوآوری های به کار رفته در آن، قابلیت ایجاد خلاء را نداشت و به جای مکیدن گرد و غبار، با فناوری خود هوا را می دمید تا فضای مورد نظر را تمیز کند. این اختراع با وجود محدودیت هایی که داشت، بخشی از تاریخ پرفراز و نشیب توسعه ابزارهای نظافتی است و نشان دهنده مسیر سخت و دشوار طراحی و ساخت جاروبرقی های امروزی می باشد.

با این وجود در سال ۱۹۲۷ میلادی، عرصه تکنولوژی نظافت منزل شاهد نقطه عطفی قابل توجه بود. با اختراع جاروبرقی الکترولوکس، برای نخستین بار، یک جاروبرقی با طراحی ظاهری که به شکل قابل ملاحظه ای به مدل های مدرن امروزی شباهت داشت، معرفی شد. این محصول نسبت به نمونه های پیشین خود، ظاهری مدرن تر و جذاب تر داشت و می توان گفت که گامی محکم در جهت تحول جاروبرقی ها برداشت.

این روند نوآوری و بهبود در صنعت جاروبرقی ها به طور پیوسته ادامه یافت. پس از خاتمه جنگ جهانی دوم، تحولات گسترده ای که در تولید لوازم خانگی روی داد، به تغییرات بنیادین در طراحی و ساخت جاروبرقی ها نیز منتهی شد. در نتیجه جاروبرقی هایی با اندازه های کوچک تر، کارایی بهتر و طراحی های مدرن تر به بازار عرضه شدند. این محصولات جدید نه تنها از لحاظ کاربری بلکه از نظر زیبایی نیز با استانداردهای روز همخوانی داشتند.

5/5 - (1 امتیاز)

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
بازگشت
تماس ۰۲۱۴۵۴۳۷
واتساپ آریابهکار
تلگرام
موبایل: 09190111214