skip to Main Content

با روشن کردن یخچال از همان ابتدا صداهایی را خواهید شنید که شاید در حین روشن بودن دستگاه این صدا را نشنوید. به همین دلیل ممکن است برای شما علت صدای موتور یخچال هنگام روشن شدن سؤال شود که چرا با روشن شدن یخچال این صدا منتشر می شود؟ بدون شک این صدا ناشی از یک سری موارد به گوش شما میرسد و این گونه نیست که بی علت آنها را بشنوید. از این رو علت صدای موتور یخچال هنگام روشن شدن چیست؟

در ادامه این گزارش از نمایندگی تعمیر یخچال تهران ما قصد داریم علت صدای موتور یخچال هنگام روشن شدن را برای شما ساده سازی کنیم و بتوانید این موضوع را بهتر درک کنید. همراه ما باشید.

موتور یخچال چیست؟

یخچال همانند هر دستگاهی دارای موتور می باشد و با این تفاوت که موتور یخچال دارای دو اسم مختلف است. به عبارتی موتور یخچال همان کمپرسور یخچال می باشد که این قطعه یکی از مهم ترین قطعات سیستم خنک کننده موجود بر روی یخچال است و دارای وظیفه ایجاد هوای خنک در یخچال به کمک سایر قطعات سیستم خنک کننده در یخچال است.

از این رو اگر موتور یخچال به هر دلیلی خراب شود، مطمئن باشید که این دستگاه دیگر کاربرد بخصوصی نخواهد داشت و نمی توانید از آن استفاده کنید؛ چرا که هوای خنکی در این دستگاه دیگر ایجاد نخواهد شد. به همین ترتیب باید دستگاه توسط تکنسین تعمیرکار یخچال مورد عیب یابی تخصصی قرار گیرد تا از این طریق مشکل موتور یخچال در ابتدا عیب یابی و سپس تعمیرات تخصصی شود. با این وجود توصیه ای که برای شما داریم این است که موتور یخچال را صرفا توسط تکنسین های مجرب و متخصص تعمیر کنید.

همچنین باید مطلع باشید که موتور یخچال خود نیز از قطعات مختلفی تشکیل شده است که با کنار هم قرار گرفتن این قطعات ما شاهد موتور یخچال هستیم. یکی از مهم ترین بخش های موتور یخچال، گاز فریون می باشد که دارای نقش بسیار مهمی در عملکرد کلی یخچال است. با این وجود برای پیدا کردن علت صدای موتور یخچال هنگام روشن شدن باید به سایر سیستم ها و بخش های یخچال بپردازیم تا علت اصلی را بیابیم.

سیستم خنک کننده یخچال چیست؟

سیستم خنک کننده یخچال متشکل از قطعات مختلفی است که این قطعات زمانیکه بصورت دقیق کار کنند، می توانند سرمای لازم برای خنک کردن مواد غذایی موجود در یخچال را تهیه کنند و به محفظه داخلی دستگاه ارسال کنند. با این وجود در راس سیستم خنک کننده یخچال ما شاهد موتور یخچال یا همان کمپرسور یخچال هستیم که به محض روشن کردن یخچال، گاز موجود در موتور یخچال با فشار زیاد به اواپراتور یخچال فرستاده می شود.

زمانیکه گاز فریون به اواپراتور ارسال می شود، سرمای گاز فریون گرفته می شود و دوباره گرم خواهد شد و سپس کمپرسور یا همان موتور یخچال با مکشی که انجام می دهد، گاز فریون گرم شده را به سمت کندانسور خواهد فرستاد. کندانسور نیز در این مرحله اقدام به خنک کردن گاز فریون خواهد کرد و در نتیجه گاز فریون خنک شده مجددا به موتور یا همان کمپرسور یخچال ارسال می شود تا از این طریق مشکل دستگاه برطرف گردد.

با این وجود علت صدای موتور یخچال هنگام روشن شدن بیشتر به دلیل انتقال گاز فریون از داخل کمپرسور یخچال به سمت اواپراتور می باشد.

مقالات مرتبط:تعمیر کمپرسور (موتور) یخچال

علت صدای موتور یخچال در هنگام روشن شدن

همانگونه که در جمع بندی های بالا بصورت کامل توضیحاتی به شما عزیزان داده شد، متوجه این شده اید که اصلی ترین علت صدای موتور یخچال هنگام روشن شدن، فشرده سازی و انتقال گاز فریون از سمت موتور به سمت اواپراتور می باشد. این پروسه در دستگاه های نسل جدید دارای صدای بسیار کمی می باشد و اما به نحوی نیست که شنیده نشود!

اما این در حالی می باشد که این صدای جزئی در یخچال های قدیمی بسیار زیاد بود و اگر در حال تماشای تلویزیون با صدای نسبتا زیادی باشید، باز هم این صدا شنیده خواهد شد! علت اصلی این صدای زیاد این بود که موتور های نسل قبلی یخچال دارای قطعات مختلفی بودند و اما این صدای زیاد در موتورهای نسل جدید به دلیل پیشرفت این صنعت به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

از این رو اصلی ترین علت صدای موتور یخچال هنگام روشن شدن در مدل های قدیم و جدید یخچال با صدای کم و یا زیاد نشان دهنده این است که کمپرسور یا همان موتور یخچال در حال انتقال گاز فریون از محفظه داخلی خود به سمت اواپراتور و سایر سیستم خنک کننده یخچال می باشد که در این مواقع نباید احساس نگرانی کنید؛ چرا که این پروسه در یک بازه زمانی چند دقیقه ای قطعه خواهد شد؛ اصطلاحا یخچال اتومات خواهد کرد.

صدای موتور یخچال عادی است یا غیر عادی؟

زمانیکه شما یخچال را در هر برند و مدلی روشن می کنید، با استفاده از سنسورهایی که درون دستگاه قرار گرفته اند و درخواست برد، موتور شروع به تولید سرما خواهد کرد تا از این طریق سرمای کافی در یخچال تولید کند تا بتواند مواد غذایی که در یخچال قرار داده اید را خنک کند. از این رو با شنیدن این صدا نباید احساس نگرانی کنید. اما گاهی اوقات ممکن است با روشن کردن یخچال صدایی را بشنوید که شاید ماه اخیر نشنیده اید! به عبارتی صدای زیادی از این پروسه به بیرون منتشر خواهد شد.

از این رو در صورتی که شما این صدای زیاد را می شنوید باید احساس نگرانی کنید؟! بله. این یک مشکل عادی نیست و باید این مشکل را خیلی سریع برطرف کنید تا مانع بروز خرابی های گسترده در این دستگاه شوید. با این وجود توصیه ای که برای شما داریم این است که حتما این خرابی را به تکنسین های مجرب و متخصصی بسپارید که بتوانند با ابزارهای تعمیراتی مخصوصی که در دست دارند اقدام به عیب یابی و تعمیر این خرابی کنند.

با این وجود علت اصلی این صدای زیاد نسبت به سری های قبلی می تواند ناشی از خرابی موتور و یا اتمام گاز فریون در این دستگاه باشد که براساس تشخیص تکنسین تعمیرکار این مشکل برطرف خواهد شد و جای نگرانی ندارد.

5/5 - (1 امتیاز)

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
بازگشت
تماس ۰۲۱۴۵۴۳۷
واتساپ آریابهکار
تلگرام
موبایل: 09190111214