skip to Main Content

تمام یخچال ها دارای موتور یا همان کمپرسور هستند که این قطعه در راست سیستم خنک کننده این دستگاه قرار دارد و تنها کاربرد آن نیز این است که می تواند پروسه تولید هوای خنک در یخچال را بدون هر گونه نقصی انجام دهد. با این وجود موضوعی که وجود دارد این است که موتور یخچال در نسخه های قدیمی و جدید این دستگاه به مدل های معمولی و اینورتر تبدیل می شود که مدل اینورتر به نسل جدید موتور یخچال گفته می شود و در اکثر یخچال ها وجود دارد. اما کدام یخچال موتور اینورتر دارد؟

در پی پاسخ به این سوال باید به اطلاع شما برسانیم که خوشبختانه در مدل های نسل جدید یخچال شاهد موتورهای اینورتری هستیم که شما می توانید آنها را خریداری و استفاده کنید. با این وجود در ادامه این مقاله از مجموعه مقالات تعمیر یخچال با مفاهیم موتور اینورتر و همچنین مدل های یخچال با موتور اینورتر آشنا خواهید شد. همراه ما باشید.

موتور اینورتر یخچال چیست؟

کمپرسورهای اینورتر، با تکنولوژی پیشرفته ای که از آن برخوردار هستند به عنوان قطعات کلیدی در صنعت تولید یخچال ها و فریزرهای مدرن شناخته می شوند. این موتورهای کارآمد به دلیل مزایای متعددی که دارند، توسط اکثر برندهای برتر جهان در لوازم خانگی به کار گرفته می شوند. مثلاً، موتورهای اینورتر با دوام در محصولاتی از جمله یخچال ها در صنعت لوازم خانگی مورد استفاده قرار می گیرند و موفق به کسب رضایت مشتریان شده اند.

موتور اینورتر یخچال چیست؟

لازم به ذکر است که کمپرسورهای اینورتر در یخچال ها به طور مستقیم از منبع تغذیه استفاده می کنند و توانایی خود را در زمان های قطع برق به نمایش می گذارند. از این رو وقتی برق قطع می شود، این موتورها قادرند به صورت خودکار مصرف انرژی خود را با توجه به دمای داخلی و محیطی یخچال تنظیم نمایند. علاوه بر این کمپرسورهای اینورتر نه تنها پس از رسیدن به دمای مطلوب خاموش نمی شوند، بلکه با تنظیم دقیق فعالیت خود بر اساس نیاز، به حفظ دمای ثابت درون یخچال کمک می کنند و از مصرف بی رویه انرژی جلوگیری می نمایند.

سرعت و کارایی این موتورها را می توان وابسته به شرایط جوی حاکم بر محیط دانست. این کمپرسورها، به طور هوشمند در فصول گرم و سرد سال به تناسب دمای محیط، ظرفیت خود را تنظیم می کنند. برای مثال در فصل تابستان با افزایش دما، کمپرسور بیشتر کار کرده و در زمستان با کاهش دما، فعالیت آن کمتر می شود. همچنین استفاده از این کمپرسورها در مناطقی با آب و هوای سرد که شب های تابستانی خنکی دارند، کارآیی مشابهی با فصول سرد سال ارائه می دهد.

بنابراین هنگام انتخاب و خرید یخچال، در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی منطقه ای که در آن زندگی می کنید، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این توجه به آب و هوا نه تنها به شما در حفظ کارایی انرژی کمک می کند، بلکه به تضمین این موضوع که یخچال شما در شرایط مختلف آب و هوایی به طور مؤثر کار می کند، کمک شایانی می نماید.

انواع موتور اینورتر یخچال کدام اند؟

موتور اینورتر یخچال ها به دو نوع کمپرسور اینورتر خطی و دیجیتال تقسیم می شوند و این در حالی است که برخی از برندها از مدل خطی استفاده می کنند و برخی دیگر از مدل دیجیتال که این موضوع بستگی به طراحی و همچنین میزان کارایی دستگاه دارد. با این وجود هر دو مدل موتورهای اینورتر دارای کاربرد ایده آل هستند و می توانند به شما بهترین خدمات را ارائه دهند.

انواع موتور اینورتر یخچال کدام اند؟

به همین ترتیب در ادامه با این دو نوع موتور اینورتر یخچال آشنا خواهید شد که عبارتند از:

1. کمپرسورهای اینورتر دیجیتال

موتورهای دیجیتال علاوه بر داشتن صدای کمتر، به آرامی و با روندی متعادل تر به خنک سازی فضای داخلی یخچال می پردازند. به علاوه این کمپرسورها به لطف تکنولوژی دیجیتال خود، اغلب دارای قابلیت های هوشمند بیشتری برای تنظیم دقیق تر دما و مصرف انرژی هستند که نتیجه آن بهبود کلی عملکرد و افزایش کارایی دستگاه است.

2. کمپرسورهای اینورتر خطی

این نوع کمپرسورها که به انرژی ای کمتری نیاز دارند و دوام بیشتری دارند به عنوان گزینه های مطلوب در میان تولیدکنندگان لوازم خانگی مطرح می شوند و استفاده از مبرد R600a در این کمپرسورها، استهلاک را کاهش می دهد و به مدیریت مؤثر دمای داخل یخچال کمک می کند.

مقالات مرتبط: فاصله پشت یخچال تا دیوار چقدر باید باشد؟

تفاوت موتور اینورتر با موتور معمولی یخچال

کمپرسورهای مورد استفاده در یخچال های معمولی و نیز کمپرسورهای اینورتر به کار گرفته شده در یخچال فریزرهای نسل جدید، دو جزء اصلی و کلیدی در ساختار این دستگاه ها به شمار می روند. هریک از این دو دسته کمپرسور دارای ویژگی ها، مزایا و محدودیت های مخصوص به خود هستند که با بررسی نحوه عملکردشان قابل درک خواهد بود.

کمپرسورهای معمولی که نقش اساسی در سیستم خنک کنندگی یخچال ایفا می کنند، با جذب گاز مبرد و آغاز فرآیند خنک سازی عمل می کنند. این گاز هنگام گردش در سیستم، گرمای درون یخچال را جذب و به کمپرسور منتقل می کند تا آن را به مایع تبدیل کند. پس از مایع شدن، مجدد به چرخه بازگردانده می شود و با تداوم این فرآیند، گرما از محتویات داخل یخچال حذف شده و مواد غذایی به طور مطلوب خنک و تازه نگه داشته می شوند.

لازم به ذکر است که کمپرسورهای معمولی دارای یک سرعت ثابت هستند و در هر شرایطی، چه در گرما و چه در سرما، با همان سرعت واحد کار می کنند.

از این رو کمپرسورهای معمولی، به دلیل عملکرد با سرعت ثابت در طول سال، صرف نظر از تغییرات دمایی فصلی، به طور معمول با مصرف انرژی بالاتری همراه هستند. این ویژگی موجب شده تا این نوع یخچال ها از نظر اقتصادی کمتر به صرفه باشند. علاوه بر این کمپرسورهای معمولی هنگام کار صدای قابل توجهی تولید می کنند که این خود به عنوان یک نقص مهم تلقی می شود.

در مقایسه موتورهای اینورتر یخچال که در دستگاه های نسل جدید به کار برده می شوند، این مشکلات را با کارایی بهتر و تولید صدای کمتر به طور چشمگیری کاهش داده اند. این کمپرسورهای پیشرفته با تنظیم سرعت خود بر اساس نیاز واقعی یخچال، به افزایش بهره وری انرژی و کاهش هزینه های بلندمدت کمک شایانی می کنند که استفاده از این موتورها باعث کاهش میزان مصرف انرژی خواهد شد.

5/5 - (1 امتیاز)

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
بازگشت
تماس ۰۲۱۴۵۴۳۷
واتساپ آریابهکار
تلگرام
موبایل: 09190111214