skip to Main Content

دیود مایکروفر به عنوان یکی از قطعات کوچک و البته بسیار مهم در مایکروویوها می‌باشد که دارای وظیفه بسیار مهمی است. با این وجود باید در ابتدا به این موضوع اشاره کنیم که تمام ماکروفرهای موجود در بازار جهانی مجهز به دیود هستند؛ بنابراین دیود پایه ثابت تمام مایکروویوها می‌باشد. اما به دلیل کوچک بودن این قطعه ممکن است زیاد برای شما برجسته نباشد و احساس کنید کاربرد بخصوصی ندارد! به همین دلیل در ادامه این گزارش از آریابهکار قصد داریم شما را با ابعاد مختلف دیود مایکروویو آشنا سازیم.

دیود مایکروفر چیست؟

دیود مایکروفر یک قطعه با مرکز سیاه رنگ و دو خروجی فلزی می‌باشد که اندازه حدودی آن نیز به میزان یک کف دست است. اما کاربردی که دیود برای شما دارد و ارائه می‌دهد، بسیار مهم است چرا که ولتاژ ورودی دستگاه از ترانس را دریافت می‌کند و با اعمال تغییراتی در این ولتاژ، ولتاژ کافی را برای شروع به کار مگنترون آماده و تولید می‌کند. به معنای دیگر اگر بخواهیم وظیفه دیود را شرح دهیم، وظیفه تبدیل جریان متناوب به جریان مستقیم را برعهده دارد!

بنابراین اگر این قطعه دچار خرابی شود، عملکرد مایکروفر شما نیز مختل خواهد شد و نمی‌توانید همانند سابق از دستگاه استفاده کنید چرا که جریان مستقیمی جهت روشن و فعال شدن مگنترون وجود نخواهد داشت (تمام گرما و امواج تولیدی درون مایکروفر توسط مگنترون تولید می‌شود). در نتیجه هیچ گرمایی جهت داغ کردن غذای شما تولید نخواهد شد و عملا راهکاری نیز جز تعمیر تخصصی و تعویض این قطعه برای شما وجود ندارد.

وظیفه دیود در مایکروفر

علت سوختن دیود مایکروفر چیست؟

دیود مایکروفر علیرغم اینکه یک قطعه بسیار کاربردی در دستگاه شما می‌باشد، می‌تواند تحت عوامل متعددی دچار خرابی شود و تمام کارایی خود را از دست دهد. اما این به معنای آسی پذیری 100 درصدی دیود نیست! برای مثال اگر شما یک اشتباه را چندین بار تکرار کنید، در ابتدا عمر مفید دیود مایکروفر کاهش یافته و به مراتب با مشکل سوختن دیود مایکروفر روبرو خواهید شد. با این وجود چرا دیود مایکروفر خراب می‌شود؟ در ادامه به این سؤال پاسخ کامل داده شده است:

1. استفاده نادرست از مایکروفر

مایکروفر به عنوان یک وسیله کاملا مصرفی در خانه هر یک از ما، متشکل از قطعات متعددی می‌باشد که دهر یک از این قطعات دارای عمر مفید مختص خود هستند و نمی‌توانند در مقابل تمام اشتباهات در حین استفاده از دستگاه مقاومت نشان دهند و بالاخره پس از گذشت یک مدت دچار خرابی می‌شوند. دیود تنها یکی از این قطعات است که وقتی از مایکروفر استفاده نادرست داشته باشید، می‌تواند دچار خرابی شود!

بنابراین توصیه‌ای که برای شما داریم این است که حتما دفترچه راهنمای استفاده از مایکروفر ناسیونال را یکبار برای همیشه بخوانید.

بخوانید: نمایندگی تعمیر ماکروفر ناسیونال

2. نوسان برق

یکی دیگر از دلایل سوختن دیود مایکروفر، نوسان برق و عدم استفاده از محافظ برق استاندارد سر راه دستگاه می‌باشد که خیلی ساده می‌تواند منجر به سوختن دیود و سایر قطعات شود! اما یک تکته بسیار مهم که در این زمینه وجود دارد این است که روزانه محل سکونت شما بارها و بارها با نوسان برق روبرو می‌شود و از طریفی دیگر اگر دفترچه راهنمای استفاده از سولاردام ال جی و یا مایکروفر خود را مطالعه کنید متوجه این موضوع خواهید شد که صرفا در مواقع نیاز باید مایکروفر را به برق متصل کنید.

با این وجود توصیه‌ای که داریم این است که در مواقع نیاز اقدام به متصل کردن دوشاخه برق مایکروفر به برق نمایید تا نوسان برق باعث سوختن دیود مایکروفر و سایر قطعات دستگاه شما نشود.

3.خراب شدن مگنترون

یکی از راه‌های تشخیص خرابی و سوختن دیود مایکروفر، بررسی عملکرد مگنترون می‌باشد! به نحوی دیگر اگر مگنترون کار نکند، به معنای خرابی 100% دیود نیست. بدین معنا که برای تشخیص و عیب یابی مشکل دیود مایکروویو باید مگنترون نیز با ابزارهای تعمیراتی روز دنیا مورد بازبینی قرار گیرد تا مشکل به‌صورت دقیق شناسایی شود. اما این در حالی است که در تعمیرگاه‌های غیر مجاز، هم مگنترون و هم دیود را بدون عیب یابی مورد تعویض قرار می‌دهند و صرفا هزینه تراشی برای شما می‌کنند.

با این وجود در صورتی که مگنترون مایکروفر شما خراب شود، احتمال 90% وجود دارد که دیود دچار سوختگی شده است؛ چرا که این دو قطعه در ارتباط مستقیم با یکدیگر هستند و معمولا در صورت سوختن دیود مایکروفر، مگنترون نیز دچار خرابی می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم مایکروفر خود را به ما بسپارید تا تعمیرات تخصصی لازمه برای شما صورت گیرد و نیازی به تعویض قطعات نداشته باشید.

خدمات تعمیر مگنترون مایکروویو

4. خرابی ترانس

یکی از قطعات در ارتباط با دیود مایکروفر، ترانس می‌باشد چرا که ترانس ولتاژ اولیه را دریافت می‌کند و به دیود جهت تبدیل جریان متناوب به جریان مستقیم ارسال می‌نماید. اما اگر ترانس به هر دلیلی اعم از نوسان برق، وارد کردن فشار زیادی و… دچار خرابی شود، طبیعتا ولتاژ ارسال به سمت دیود کم یا زیاد خواهد شد که برای تشخیص این مشکل می‌توانید پنل مایکروفر را مشاهده کنید! اگر اعداد روی پنل به حالت چشمک زن تغییر پیدا کردند، معمولا ناشی از نوسان برق و مشکل ترانس و برد می‌باشد.

تکنسین‌های مجموعه آریابهکار با دانش تعمیراتی بالا آماده تعمیر تخصصی ترانس مایکروفر شما می‌باشد.

بخوانید: نمایندگی تعمیرات سولاردام ال جی

5. سوختن فیوز سرامیکی

مهم ترین و اصلی ترین قابلیتی که فیوز سرامیکی در مایکروفر شما دارد، مقاومت از ماکروفر در برابر یک مشکل اساسی به نام نوسان برق می‌باشد که طبیعتا در صورت وارد شدن نوسان برق به دستگاه، فورا دستگاه را خاموش می‌کند تا آسیبی به قطعات دستگاه شما وارد نشود. اما اگر این قطعه خراب باشد، نوسان برق مستقیما به دیود مایکروفر خواهد رسید و در نتیجه تبدیل به عاملی برای سوختن فیوز سرامیکی خواهد شد.

دیود مایکروفر قابل تعمیر است؟

پس از آنکه متوجه خرابی دیود مایکروفر شدید، ممکن است این سؤال فورا به ذهن شما برسد که آیا دیود مایکروفر قابل تعمیر است؟ برای پاسخ این سؤال شما قصد داریم کمی بیشتر توضیح دهیم تا به این نتیجه برسید که آیا تعمیر دیود مایکروفر ارزش مادی برای شما دارد؟

در ابتدا باید بگوییم که دیود مایکروفر یک قطعه نسبتا ارزان می‌باشد که با استفاده از ابزارهای تعمیراتی روز دنیا قابل تعمیر است. اما اگر قیمت دیود ماکروفر را X تومان حساب کنیم، هزینه تعمیر دیود مایکروویو X+2 برای شما خواهد بود. بنابراین منطقی ترین تصمیمی که در این زمینه می‌توان گرفت، تعویض دیود سوخته با دیود جایگزین و برند مایکروویو شما می‌باشد. از این رو از نظر تکنسین‌های ما، تعمیرات دیود مایکروفر ارزش مادی برای شما ندارد و صرفا آنرا باید با هزینه جزئی تعویض نمائید.

آموزش تعویض دیود مایکروفر

اگر با انجام عیب یابی‌های لازم متوجه سوختن و خرابی دیود مایکروفر شده اید می‌خواهید آنرا تعویض کنید، در ابتدا توصیه می‌کنیم اگر دانش فنی تعمیرات کافی ندارید، دستگاه خود را بدست تکنسین‌های ما بسپارید تا با دقت کافی دیود مایکروویو شما تعویض گردد؛ چرا که ممکن است در حین تعویض دیود اشتباهاتی انجام دهید که منجر به سوختن قطعات مایکروفر شما شود. با این وجود اگر دانش فنی تعمیرات مایکروفر را دارا هستید، در ادامه با نحوه تعویض دیود آشنا خواهید شد:

  1. مایکروفر را از برق بکشید و پس از گذشت 30 دقیقه مرحله دوم را ادامه دهید.
  2. پیچ‌های بدنه مایکروفر را باز کنید و کاور رویی مایکروفر را از روی دستگاه بردارید و کنار بگذارید.
  3. ولتاژ ذخیره شده درون خازن را تخلیه کنید.
  4. با کمی جستجو می‌توانید دیود مایکروفر خود را مشاهده کنید که از دو طرف متصل می‌باشد.
  5. اتصالات آنرا به آرامی جدا کنید.
  6. اینک دیود را با دیود خریداری شده جدید تعویض نمایید.
  7. در نهایت هم بدنه را بر روی دستگاه قرار دهید و پیچ‌های آنرا ببندید.
  8. با اتصال مایکروفر به برق بررسی کنید که آیا مایکروفر عملکرد صحیح از خود نشان می‌دهد یا خیر؟

چگونه دیود مایکروفر را تعویض کنیم؟

هشدار: در صورت عدم نصب صحیح دیود مایکروفر، ممکن است به سایر قطعات دستگاه شما آسیب جدی وارد گردد و هزینه بیشتری جهت تعمیرات متحمل شوید.

نشانه‌های خرابی دیود مایکروفر چیست؟

اما اگر شما به ابزارهای تعمیراتی مدنظر دسترسی ندارید و دیود مایکروفر شما دچار خرابی شده است، چگونه می‌توانید متوجه سوختن دیود مایکروفر شوید؟ در ادامه این بخش قصد داریم تا شما را با راهکارهایی آشنا سازیم که به‌صورت چشمی حدس بزنید دیود مایکروویو سوخته است! توجه داشته باشید این موارد صرفا محتمل هستند و تا زمانیکه توسط تکنسین عیب یابی صورت نگیرید نمی‌توان به‌صورت قطعی اعلام کرد. این موارد عبارتند از:

  1. روشن نشدن مایکروفر.
  2. گرم نکردن غذا در مایکروفر.
  3. خاموش شدن ناگهانی مایکروفر.
  4. خرابی مگنترون.

بخوانید: نمایندگی تهران تعمیر جاروبرقی فیلیپس

تست دیود مایکروفر

بدون شک پیش از آنکه اقدام به تعویض دیود مایکروفر نمائید باید آنرا به‌صورت دقیق عیب یابی و تست کنید تا مطمئن شوید این قطعه سوخته است! برای اینکه از این موضوع مطلع شوید، نیاز به ابزار تعمیراتی مولتی متر دارید که در ادامه این گزارش قصد داریم تا شما را با نحوه تست دیود مایکروفر آشنا سازیم.

  1. پس از آنکه دیود را با رعایت تمام نکات گفته شده از مایکروفر خارج کردید، بر روی میز یا تخت چوبی قرار دهید.
  2. مولتی متر شما دارای دو خروجی به رنگ‌های قرمز و مشکی است که خروجی مشکی را باید بر روی یکی از خروجی‌های دیود و خروجی قرمز را باید به خروجی دوم دیود متصل کنید.
  3. مولتی متر را باید بر روی Rx10000 تنظیم و سپس روشن نمایید.
  4. عددی که اینک به شما نمایش داده شده است را یادداشت کنید.
  5. اینک جای خروجی مشکی و قرمز مولتی متر را تعویض کنید و مولتی متر هم بر روی همان Rx10000 تنظیم گردد.
  6. اگر مولتی متر پیوستگی نشان داد و یا حتی اگر پیوستگی را نشان نداد، باید اقدام به تعویض دیود مایکروویو نمایید؛ چرا که نشان دهنده خراب بودن دیود می‌باشد.

تست دیود ماکروفر

قیمت دیود مایکروفر چند است؟

پس از عیب یابی دیود مایکروفر و اطلاع از خرابی آن، باید اقدام به تعویض دیود نمایید که در این قسمت ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که قیمت دیود مایکروویو چقدر می‌باشد؟ قیمت دیود ماکروفر نسبت به سایر قطعات ماکروفر شما ارزان‌تر می‌باشد. اما لازم به ذکر است که قیمت دیود براساس مدل و برند ماکروفر متغیر است و قیمت ثابتی ندارد و نمی‌توانیم قیمت بخصوصی برای آن به شما عزیزان اعلام نماییم.

قیمت دیود مایکروفر49.000 الی 186.000 تومان

توجه: جهت خرید دیود مایکروفر می‌توانید با تیم پشتیبانی آریابهکار تماس بگیرید.

دیود ولتاژ بالا مایکروفر

همچنین اگر مایکروفر شما مجهز به دیود ولتاژ بالا می‌باشد، جای نگرانی نیست چرا که ما در آریابهکار تمام انواع دیودها را برحسب مدل و برند مایکروفر شما که کاملا وارداتی هستند را داریم و جهت تهیه و خرید دیود ولتاژ بالا مایکروفر می‌توانید با تیم پشتیبانی مجموعه تماس حاصل نمایید تا قطعه درخواستی شما در کمترین زمان ممکن به دست‌تان برسد.

بخوانید: قیمت کوپلینگ مایکروفر

خرید دیود مایکروفر پاناسونیک

در صورت خرابی و سوختن دیود مایکروفر پاناسونیک، طبیعتا راهکاری جزء تعویض این قطعه ندارید؛ اما توجه داشته باشید که قطعه جایگزین حتما و حتما باید براساس مدل و برند مایکروفر شما باشد تا به مرور زمان مشکلی برای دستگاه شما رخ ندهد. با این وجود توصیه می‌کنیم به مراکز مجاز در استان تهران مراجعه کنید و قطعه مدنظرتان را خریداری نمایید. ما در آریابهکار به عنوان مرکز تخصصی تعمیر ماکروفر پاناسونیک، خدمات تعویض و همچنین فروش دیود مایکروفر پاناسونیک را ارائه می‌دهیم.

نمایندگی فروش دیود ماکروفر پاناسونیک

خرید دیود مایکروفر سامسونگ

همچنین اگر دیود مایکروفر سامسونگ شما خراب شده است و مانع روشن شدن مایکروفر سامسونگ گردیده، باید آنرا با قطعه دیود مشابه تعویض کنید. جهت خرید دیود مایکروفر سامسونگ با تیم پشتیبانی آریابهکار به شماره مرکزی 02145437 تماس بگیرید تا راهنمایی لازم انجام شود.

منبع: repairclinic

سوالات متداول

دیود مایکروفر قابل تعمیر است؟

دیود مایکروفر به دلیل قیمت ارزانی که دارد، ارزش مادی تعمیرات ندارد و بهتر است تعویض شود.

علت خراب شدن دیود مایکروفر چیست؟

معمولا دلایلی همچون خرابی مگنترون، خرابی ترانس، سوختن فیوز سرامیکی، استفاده نادرست و نوسان برق می تواند منجر به خراب شدن دیود مایکروفر شوند.

5/5 - (1 امتیاز)

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
بازگشت
تماس ۰۲۱۴۵۴۳۷
واتساپ آریابهکار
تلگرام
موبایل: 09190111214